Godmorgon

Andningsövningar

Godmorgon lördag!

Jag vaknar upp dyngförkyld. Igår kväll kom den här förkylningen över mig som en vält. Jag är igentäppt i näsan medan den rinner hela tiden, hostan är tillbaka men det är inte rethosta nu utan härlig trevlig slemhosta. 🤢 Superduperförkyld och sänkt av den helt enkelt, dock ingen feber tack och lov. Jag har hunnit med 2 olika virus nu så starten på det här året har väl inte varit någon höjdare ska jag vara ärlig och säga. Inte kul att ha varit hängig sen 1:a januari. Röv!

Som det känns nu så tror jag inte det blir något firande av mitt ex ikväll. Jag är helt slut och vill inte smitta dom andra. Skittrist! 😢 Sen ska vi ju åka till fjällen i slutet på januari/början på februari och då vill jag verkligen vara frisk så jag behöver och måste nog ta det helt lugnt nu.

Hörni, till något helt annat. Nu tänkte jag tipsa dig om de där andningsövningarna som jag brukar göra. Som jag skrev till dig igår så är andningen så mycket viktigare än man tror. Att vi egentligen ska ligga på 17-18 andetag per minut men vid stress och ångest kan ligga på uppemot 30 andetag. Detta är också oftast något man knappt tänker på, andningen bara är ju där.

Mycket av den meditation som finns utgår ju ifrån andningen. Man ska in i sig själv, reflektera över känslor och andningen. Det är ju inte förrän man tänker på sin andning som man blir medveten om den.

De här andningsövningarna som jag gör har jag gjort till och från i perioder. Jag har fått lära mig dom av fina Tanja som är yogainstruktör och mindfulnesscoach. Nu önskar jag att jag får in det som en rutin varje morgon. Det tar ungefär 5 minuter och vill du göra lite mysigt med tända ljus till kanske det tar 6. Ja men du hajar, vi pratar inte om så mycket tid som ska prioriteras. Men det ger desto mer…..

Framöver hoppas jag också kunna hinna med några av min vän Carolas holiyogaklasser som hon startat upp igen, älskar den yogan. Så otroligt avslappnande och härlig.

Jag vill verkligen ge mig själv den här formen av avslappning och återhämtning då jag vet att jag behöver det. Jag tror att vi är många som behöver prioritera oss själva och vårt välmående. Det kanske inte alltid handlar om stenhårda träningspass utan ofta också om återhämtning och att tillåta sig själv att stanna upp och andas. Som nu när jag är sjuk så kan jag känna att det är ännu viktigare med återhämtning.

Jag brukar börja med att göra lite mysigt där jag ska sitta. En filt , en kudde och nåt ljus brukar ordna biffen. Sen ser jag till att jag sitter ifred, jag sitter ofta på golvet i vardagsrummet och så hinner jag oftast göra det när alla andra sover.

Jag sätter mig i skräddarställning med rak rygg. Det är viktigt att man inte ligger ned då detta handlar om djupandning. Sen börjar jag…..

1) Sitt ned med armarna avslappnat över dina knän. Blunda gärna. Nästa steg är att tänka på hur du sitter ned. Var det känns när du sitter. I rumpan, på dina fötter, dina ben osv.

2) Slappna av. Du ska slappna av i ansiktet, i pannan, i kinderna, i hakan och så ska du tänka hur din tunga också slappnar av. Här brukar min tunga sitta fast i gommen och sen släpper den och blir avslappnad av bara tanken. Slappna av i dina axlar ordentligt. Känn hur de riktigt släpper taget och blir alldeles mjuka och avslappade.

3) Börja sedan med att ta ett djupt andetag, så mycket luft som du bara orkar dra in, sen släpper du ut det genom att blåsa ut det med munnen. Sitt och andas vanligt ett par gånger. Nästa andetag som du drar in ska du dra in och hålla i 5 sekunder, när du hållit andan i 5 sekunder så blåser du ut luften tills din kropp vill ta ett nytt andetag. Andas vanligt några gånger.

4) Ta ett nytt djupt andetag, håll handen runt hjärtområdet och denna gången ska du känna hur ditt bröst hävs av ditt andetag, håll i 5 sekunder och blås ut tills kroppen vill ta ett nytt andetag. Här kan du nästan känna vid utandningen hur kroppen slappnar av, här brukar jag känna hur mina axlar sänker sig rejält. Andas normalt några gånger.

5) Håll handen på magen nu. Ta ett djupt andetag så du känner att hela magen häver sig och blir stor som en ballong. Håll andan i 5 sekunder och blås ut luften tills kroppen vill ta ett nytt andetag. Låt händerna vill på dina knän och slappna av. Försök här att slappna av ännu mer i ansiktet, i pannan, i kinderna, i hakan och i tungan. Känn hur axlarna blir alldeles tunga och avslappnade. Andas i normal takt och ge dig själv lite kärlek i några minuter. Tänk att du är bra, att du är stark, att du är frisk, att du mår bra och känner tacksamhet och glädje över just den du är.

6) Kom sakta tillbaka till rummet och öppna ögonen. Sitt avlappnat och bara andas en stund och känn hur avslappnad din kropp är. En jätteskön känsla. Sedan är du redo att starta dagen.

Den här övningen kan du göra hur många gånger som helst på dagen om det skulle behövas. Är du stressad inför något eller väldigt orolig eller har massa ångest är det perfekt att bara sätta sig och andas en stund. Om du vill kan du skriva ut de här raderna och ha med på en liten lapp och ta fram om du inte kommer ihåg hur du ska göra. Den här andningsövningen är verkligen guld värd för mig.

Hoppas den ska få dig att må bra också! Nu ska jag göra frukost till mig och dricka min tredje kopp ingefära/citron och honungste. Jag river färsk ingefära och lägger i en tesil, sen klämmer jag i färsk citron och så honung på det. Ska dricka det hela dagen…. åh, vill bara bli frisk nu. Blir det inte bättre om ett par dagar måste jag nog gå till farbror doktorn. 😢

Vi hörs lite senare, ni vet ju var ni hittar mig….hemma o soffan.

Kram Nina

Kommentera

  1. Helena

    Åhhh krya på dej nu fina! 💖
    Ifall du har Netflix och orkar, kika då på Grace & Frankie! Du får garantera skratta å glömma tiden 😊

    Kram å krya på dej ❤️

@niiiniskitchenlife
jan 19
jan 19
jan 18
jan 17
jan 17
jan 16
Finfredag

Fredagspeppen

Är ni Fredagspepp tro?

Jag har varit och gjort en del ärenden. Kurerat mig ordentligt och känner att det i alla fall verkar vara på väg åt rätt håll med min envisa förkylning. Dock så blir man ju alltid lite hängigare mot kvällen. Vågar dock knappt säga att det ens är lite bättre, man vet inte så noga med detta virus.

Idag fyller stora barnens pappa 50 år. Känns helt galet att han hunnit bli det. Han var 18 år när jag lärde känna honom, jag har alltså känt honom i 32 år. Det är ju sjukt när man själv känner sig som 28. 🙈 Imorgon ska han firas av oss, idag är han nämligen i Sthlm med sin tjej och firar.

Har ni inhandlat någon härlig fredagsbukett? Det finns inte mycket som är mer fredag än en fin fredagsbukett på köksön.

Idag gjorde jag klart en annan målning, en som suttit på näthinnan ett tag. Som du ser så ”finmålar” jag inte, det är väldigt slabbigt när jag målat. Det måste få vara så för mig, det är min stil att måla. 😀

”She” heter den. Längtat efter att måla kroppar igen, gjorde ju det i början när jag började måla ordentligt. Var så kul att göra den här målningen. Du anar inte hur den glittrar fint i solen.

Efter målning så hämtade jag mamma och så for vi iväg på en liten shoppingtur. Älskar att umgås med min fina mamma. Hon o jag är så lika på så många olika sätt…. som när vi plöjer butiker, vi gör det exakt likadant. Snabbt och målmedvetet. Haha…

Här hemma var det tänkt att jag skulle hunnit storstädat men jag kom av mig. Vaknade ju så sjukt tidigt inatt så jag blev helt slut. Nu när man inte mår 100 pga det här viruset så är det bäst att chilla lite och städa sen när man är pigg. Det fick räcka med lite undanplockning bara.

Man ska inte hålla på och stressa sönder sig med såna bagateller. Det blir ju fredag även om man inte storstädar. Vi har klurat fram och tillbaka på att köpa städ hit hem lite då och då…. men jag tror att jag skulle städa inför att de skulle komma. 😂

Men, jag får lite dåligt samvete. Eftersom jag mest jobbar hemifrån så tycker jag kanske att jag borde kunna sköta det. Det finns dock ett litet krux med det. Kruxet är att jag inte tillåter mig att jobba i lugn och ro då jag stressar över stök och sånt här hemma. Kan liksom inte jobba i lugn o ro förrän jag plockat och städat färdigt ibland. Lagom till jag är klar med alla hemmabestyr och jag hunnit fota klart t ex och har redigeringen kvar är det dags att hämta Milo.

Men… som sagt, jag är nog nästan säker på att jag skulle städa inför att andra skulle komma och städa i mitt hem, då undrar man ju om det ens finns någon mening med det då? Haha… ni som har städ hemma, städar ni innan dom kommer? Är det ens någon idé då?

Nu ska vi snart börja laga mat, hos oss blir det den här rätten ikväll.

Världens godaste tacogratäng! Den här är verkligen så god. 😋 Finns ingen botten på den även om man tror det. Du måste testa nångång om du inte redan gjort det.

Hörni, önskar er en mysig fredagkväll. Kommer att berätta om mina andningsövningar imorgon.

Kram Nina

Kommentera

  1. Helene

    Städhjälp är det bästa som hänt oss, kan aldrig städa lika fint och noggrant. Jag bara plockar innan hon kommer, litar på att hon är van att se de smutsigaste hemmen. Vi har varannan vecka städning sedan 2 år.

  2. Marie

    Vi har haft städhjälp varannan vecka sedan vår äldsta dotter var 1 år, fyller 18 snart. Absolut det bästa vi gjort. Har därför kunnat spenderat lediga tiden med barnen på helger och kvällar. Det blir absolut lite plock för hela familjen dagen innan städ, byta lakan och barnen plockar ordning på sina rum, tömma återvinning, vika undan tvätt etc. Men oj vad härlig känsla att komma hem till rent hus!! Såå värt det. Dessutom försvann allt tjafs om städning med mannen!! Tycker absolut du ska prova! Jag hade väldigt motstånd innan vi provade första gången.

Rekommenderade inlägg

Dagens TIPSMakeup & Skönhet

Fynda skönhet

Inlägget innehåller reklam genom annonslänkar för NordicFeel

Måste in och tipsa dig om att NordicFeel har 20% på allt i 24 timmar. Tänkte jag skulle tipsa om några favoriter som jag hittat där.

Läppglans // Läppenna

Ett av mina absoluta favvoläppglans som jag faktiskt inte klarar mig utan, har alltid det på mig då det ju också är mjukgörande. Perfekt istället för lypsyl. Läppennan är grym. Krämig, snygg och så himla bra på att sitta länge.

Contouring stick

Ja, detta är en ny ”lovey-dovey” i mitt liv. Contouring stick som det heter är precis vad det handlar om. Att framhäva och bygga skuggor i ansiktet gör mer än man någonsin kan ana i ett ansikte.

Här ovan ser du skillnaden rätt så markant. Till vänster är utseendet rätt platt om du förstår vad jag menar? Medan på bilden till höger så poppar hennes drag ut på ett helt annat sätt. Detta är varför jag älskar contouring. Den kan verkligen göra underverk och låta dina vackra drag komma fram på ett helt annorlunda sätt.

The Scent for her från Hugo Boss. Älskar flaskan, den är vacker och ser exklusiv ut. Den här kan jag rekommendera alla att köpa i julklapp till någon man tycker om. Den är sååå fin! Alltså doften är så svår att förklara men jag förstår att de kallar den exklusiv. För det är precis det den doftar. Den är sexig på något vis säger jag….. jag älskar den!

Bästa foundationborsten of all times. Använder den här varje gång jag har på foundation. Släpper ifrån sig perfekt mängd och gör det jämnt och snyggt.

Ja rusa in och kika om du kan hitta någon favorit! HÄR hittar du allt.

Kommentera

  1. Frida

    Åh tack för tips!!
    Älskar fina sminktips!! Klickade hem countorings-sticket. Blev dock osäker på färgen 😅. Jag tog medium light. Vilket färg har du? Kraam fina du!

Godmorgon

Att andas för att må bättre

Gooooodmooorning FINFREDAAAAAG! ❤️

Här hemma är det väl kanske allt annat än FINFREDAG för egen del men man kan ju vara FINFREDAG i sitt mindset. Det kan ingen ta ifrån mig, det är en sak som är säker! 🙌🏻😍

Här har morgonen startat med kattgos, hon ligger som vanligt vid min sida och går inte upp förrän jag gör det. Det roliga är att om jag går upp på toa på natten så följer hon inte med, då vet hon att jag återvänder snart. Dom är ju inte alldeles dumma.

Nu har hon borrat in sig riktigt rejält här i tassen så man kan tro hon sover tungt. Men gör katter det ens? Det känns som om de sover lätt som en fjäder….hon studsar i alla fall upp med huvudet allt som oftast om det är nå ljud.

Så hur har min morgon startat då? Jo men jag har redan jobbat i några timmar, 3,5 faktiskt. Haha, låter så galet när man skriver det så men somnar man vid 7 för ett litet uppvak vid 11 inatt så sover man bara till 2-3 sen. Jag jobbar som effektivast den här tiden.

Dock så ska jag jobba hårt på att få in lite härligt magiskt både på morgonen och på kvällen. Ni som läst här inne ett tag vet ju att jag har ett stort intresse i det mediala och spirituella. Kan låta flummigt för dig som inte tror på sånt men jag dömer ingen och alla får tro precis på vad man vill. Så är det…. här ska inte försöka övertygas något men jag delar gärna med mig.

Jag försöker lära mig att landa lite i det spirituella och hämta kraft ifrån det. Jag startar gärna min morgon helt tyst med lite andningsövningar. Finns en miljard olika andningsövningar på Youtube, jag brukar välja dom som är relaxing. Att ägna sig åt lite andningsövningar 5 minuter på morgonen kan färga hela dagen.

Inga fancy kläder utan i morgonmunderingen jag har just den morgonen. Brukar också tända lite ljus bara för känslan. Sen sitter jag såhär i skräddarställning och andas djupt ned i magen eller så följer jag det lilla program jag hittar. Jag lovar att det ger mer än man tror. Det är som att restarta sig själv efter natten. Att andas djupt hjälper oss att stressa ned, lugna nerverna och dämpa ångest.

Normalt ska man andas 17-18 gånger på en minut, men när man är stressad eller har ångest kan man andas uppåt 30 ggr på en minut. Det i sig påverkar vårt blodtryck, vårt immunförsvar, våra muskler och även vårt sinne. Genom att förbättra vår andning kan vi förbättra vårt liv genom att påverka blodtryck, vår matsmältning, vår cirkulation, vår puls och andra viktiga kroppsliga funktioner.

Så är det något jag absolut ska anamma och se till att göra så ofta som möjligt är det att försöka starta min dag med dessa andningsövningar. Vill du att jag skriver hur jag brukar göra under mina 5 minuter av andningsövningar så får du gärna klicka i hjärtat eller kommentera.

Nu ska jag andas, vi hörs lite senare! Ha en härlig FINFREDAG nu fina du. ❤️

Kram Nina

Kommentera

Vardagen

Kärlek

Hej på er! ❤️

Har precis druckit ett timjan avkok. Var in på hälsokosten idag och köpte lite grejer till mamma, där pratade jag med personalen om mitt virus. Hon tipsade om timjan avkok. Så nu har jag druckit ett te gjort på just timjanavkok, färsk citron och honung. Får se om det hjälper?

Här hade jag hällt i det mesta i en stor kopp. Var faktiskt riktigt gott, jag gillar ju timjan som krydda.

Vi åt lunch på Donken idag, så märkligt när jag tittar på bilden då det är nå runda grunkor på brickan som jag inte ser vad det är? Jag såg dom inte när jag åt nämligen…..haha! 😂

På eftermiddagen åkte vi ut till mamma och pappa efter att vi hämtat Edward på förskolan. Dom här två har lajjat, dom har busat och sen blev det melonstund. Lilla kusin Edward älskar Milo och tvärtom, dom gillar verkligen varann dom här två. Nu när det skildes åt så blev det både puss och kram. ❤️

Alltså, nostalgiiiii!! 😍😍😍 Det här är mina klossar som jag byggde med när jag var liten. De här har fönsterhål och sånt så man kunde bygga hus och små gårdar. Jag ÄLSKADE det här när jag var liten. Nu ska jag ta med mig den här hem och spara till mina små barnbarn kanske, visa hur man byggde med lego när man levde på stenåldern. 😂

Nu åka och handla lite.

Kram Nina

Kommentera

  1. Jennie

    Läste att de ska börja med flera veg alternativ till bla happy meal. Tror det var falafel och ngn typ av rödbetsbiff. Tänker om ni fått ngt smakprov.

  2. Sara

    Smarrigt med snabbmat ibland. 😋 De runda grunkorna är de inte från pappret som brukar ligga på brickan? 🤔 Ser inte heller vad de ska föreställa. 😊 Ha en fin kväll. Kram Sara 💕 🤗

×

Niiinis Kitchenlife

Nina "Niiinis" Hermansen är entrepenör, influencer och receptkreatör. Deltagit i Hela Sverige Bakar 2012. Driver en av Sveriges största bak/mat-bloggar. Välkommen att ta del av massor med goda recept och livet!

Bloggen driftas av:
Cure Media - Influencers