Tills vi ses igen Gotland

Hejsan svejsan!

Här pågår bygget av uterum för fullt. Vädret är lömskt, det är lite soligt och regnigt om vartannat. Ena stunden springer jag in under taket och andra svettas jag så det rinner på ryggen. Det är ombytligt minst sagt.

Hörrni, nu har vi landat här hemma. Jag håller på och tvättar samtidigt som jag hjälper Tony om vartannat. Milo är lite uttråkad idag, men jag tror att det är bra att låta dom ha lite tråkigt också mellan varven. 🙂 Nu började han just rota lite bland sina saker och försöker hitta på något att göra. Bra bra….

Jaha, den allra sista delen av Gotland kommer här.

Efter en hel del tips så åkte vi till Sylvis döttrar och fikade. Många skrev det till mig på både Facebook och Instagram. Älskar när man får tips på små guldkorn till platser att besöka.

IMG_2221 IMG_2222 IMG_2225 IMG_2227 IMG_2228 IMG_2229

Vi sladdade in på parkeringen på Sylvis döttrar och hade planerat en varsin smörgås, men att besöka ett fik så där som har sååå mycket smarrigt. Ja då kan man inte låta bli att mumsa lite godsaker också. Jag åt en glutenfri smörgås med salami och brie, Tony en stor fralla med detsamma och Milo en ost/skinkfralla. Alla var supernöjda! Sen blev det en glutenfri blåbärsmuffins för mig, mazarin för Tony (han tar alltid samma 😀 ). Milo tog en valnötsmaräng med choklad smörkräm. Milo kan gotta sig han! 😉 Skitgott allting, väl värt ett besök!

Efter fikat åkte vi till Fårö fyr för att titta lite. En underbar plats. Ni vet väl att Ingmar Bergman levde på Fårö? Han tyckte om ljuset på Fårö och jag tror att jag förstår vad han menar. Det är ett sånt fantastiskt ljus där. Jag märkte skillnaden faktiskt när jag väl kom hem.. Det är en väsentlig skillnad faktiskt. Vi Fårö fyr blev man nästan bländad av ljuset vid havet. De vita stenarna där gjorde nog sitt till också.  Inte så hög men naggande god! Låg så vackert där vid vattnet. Men jag kan inte rå för att tycka att det är något sorgligt med en fyr. Där står den liksom och blinkar alldeles ensam…… som att den längtar efter någon. Vet inte, låter säkert inte klokt men något sorgligt är det.

Mio fick springa i en labyrint till att börja med.

Sen tog vi en promenad till stranden och vattnet. Milo fick bli en del buren på axlarna, han hade nämligen sån galen träningsvärk i vaderna  av att ha spelat fotboll på stranden. 😉 ”Det känns som jag har en klump här” sa han när han vaknade på morgonen och pekade på sina vader. Haha… ja, så kan man ju säga att träningsvärk känns. Som en klump.

IMG_2239 IMG_2244 IMG_2249

Det var häftigt att gå ut på stenarna i vattnet. Tony vågade sig en bra bit ut. Sen skulle jag försöka….

IMG_2250 IMG_2255 IMG_2256 IMG_2261

Jag fegade ur men Milo vågade. Det slutade dock med att Tony fick hämta honom för han vågade inte hoppa tillbaka. 🙂

IMG_2264 IMG_2272 IMG_2275

Apropå tråkigt. Det kändes som att Milo kreativitet vaknade till liv under veckan som vi var borta. Som att all tid borta från FIFA, fotboll på gården, fotbollskort och iPhone byttes ut mot natur. Natur med vatten, stenar, träbitar, pinnar, blommor osv… han hittade plötsligt en träbit som var ett gevär. Stenar som han ville spara. Han kastade också så mycket sten i vattnet så jag trodde det skulle tömmas sten från stranden tammetusan. Det var som hans kreativitet verkligen vaknade till liv igen. Tänk vad annorlunda miljön kan göra det? ♥

IMG_2266 IMG_2281

Själv plockade jag vita stenar också. Massor…..

IMG_2299 IMG_2301 IMG_2311

När vi väl kom hem till husbilen kände vi att sista kvällen nog skulle avslutas på Sudersannas Grill & Bar. Vi spelade biljard i solnedgången.

IMG_2312 IMG_2317 IMG_2318

Älskade alla dessa små detaljer och texter! Tänkvärt ju…. ♥

IMG_2314 IMG_2322

Underbara Sudersand!

IMG_2327 IMG_2328 IMG_2329

När Tony och Milo spelade lite fotboll på stranden satt jag här och bara njöt av lugnet. Det hade inte kunnat bli en bättre avslutning på en helt grym resa! Vi hade inte kunnat ha det bättre. Allt blev så perfekt som jag skrev tidigare och jag kan verkligen rekommendera alla att åka till Gotland och tanka lite energi. Hela vår familj var lyriska…. och ingen ville åka hem vilket måste vara det bästa betyget på en lyckad semester.

IMG_2338 IMG_2340 IMG_2341

Sista dagen åkte vi tidigt över med färjan och ned till Visby för att gå lite inne i stan de sista timmarna. Vi skulle köpa med oss något till stora barnen och att inte behöva stressa var mycket värt. På väg till husbilen för att åka till Gotlandsbåten sedan gick vi förbi den här bilen. HUR COOOOOLT?! Åh en sån här skulle jag också vilja ha! Sååå häftigt att åka och ställa upp lite här och där och sälja bakverk!

Hejdå Gotlandsbåten för denna gången! ♥

SÅ, det var det! Vi är supernöjda med hela resan. Vi bodde 4 nätter på Kneippbyn resort. Typ Pippi Långstrump land, där fanns ju t.o.m Pippi Långstrumps hus. Där fanns både vattenland och sommarland. Du kunde också spela på en skithäftig minigolfbana och så fanns det lekplatser till barn. Flera restauranger på området fanns det också, en med stor kvällsshow. Kneippbyn ligger dessutom bara några km ifrån Viby vilket är ett jätteplus! Minus skulle vara att det inte fanns någon strand att bada vid, bara en stenstrand. Annars toppen på alla sätt.

Sista 3 nätterna bodde vi på Sudersand Resort. Detta var verkligen ett magiskt ställe. Inte alls kommersiellt på samma sätt som inne i Visby och Kneippbyn. Här fick naturen tala lite mer. Dock så var själva campingen såååå fräsch, alla servicehus vad verkligen top notch. Detta ligger precis vid havet och andas verkligen surfa, ligga på beatchen och njuta av havet. Ett toppenställe som Milo också trivdes fantastiskt bra på.

Nu ska jag assistera min karl lite till, sen har jag lovat Milo att vi ska åka och köpa glass nånstans. Vi hörs sen igen! Du ska få ett häftigt recept som jag döpt till Sourcream Onion stroganoff. MUMS!

Kram Nina ♥

View all comments
Lotta
7 years ago

Åhh… Underbara ö! Älskar allt med Gotland, allra helst norra delen. Bor alltid i Valleviken. Att få sitta nere vid hamnen och bara ta in och lyssna på havet. En lisa för själen – verkligen!! Tack för fina skildringar av detta underbara ställe

Eva Jansson

Tack käraste du för inläggen från Gotland och framför allt från Fårö! Denna fantastiska plats! Vi hade aldrig varit på Gotland innan förra året; men då bestämde vi att det årets sena semester skulle tillbringas på Fårö. Vi hyrde en liten stuga i två veckor ca 200 meter från Sudersand strand. Totalförälskad! Vädret var stabilt, men havet tyvärr kallt. Vi cyklade en massa, på helt otroliga stigar, vägar, skogar, genom gårdar. Hade med oss fika i ryggan eller tog en fika på Sylvis döttrar innan vi återvände till stugan. Kvällarnas middagar åtnjöts för det mesta på västra sidan i de vackra solnedgångarna. Lite bilutflykter på olika vägar hann vi med också, å hann inte alls med allt vi ville titta på och njuta av. Givetvis blev det ett par dagar i Visby innanför ringmuren också, där hann vi inte heller med allt vi ville. Fortfarande totalförälskad! Vi fick dessutom en ny bekantskap när vi besökte en liten ”matbutik” som vi fortfarande har väldigt bra kontakt med. Tyvärr hann vi inte med någon semester där i år, men som jag längtar tillbaka. Oj då, lite mycket text blev det visst! Men jag blev så lycklig när dina inlägg kom. Tror det är dags att kolla in nästa års semester. Kramzikram och ha det gott!

Niiinis
Reply to  Eva Jansson
7 years ago

Tack för dina rader. Jag är kär i Gotland, det är en magisk plats och vi kommer nog att återvända många gånger till! ♥ Kram

Nästa inlägg

Gotland bjöd på massor att se….

Would love your thoughts, please comment.x